Friday, June 22, 2012

Lagi penjelasan saintifik tentang Thorium-232


PENJERAPAN DAN KELARUTAN

"Thorium-232 amat terikat (terserap) dengan tanah terutamanya tanah liat. Kepekatan Thorium dalam zarah tanah liat adalah kira-kira 500,000 lebih tinggi berbanding di dalam air di antara zarah tanah liat.

Jadi, ia tidak boleh dilarutlesapkan keluar oleh air dan mencemarkan sungai-sungai. Walaupun tanah liat dibasuh ke dalam sungai-sungai dan laut, ia tidak akan melakukan sebarang kemudaratan sebagai torium masih kuat dilampirkan (terserap) dengan tanah liat dan tidak akan larut ke dalam air. "

Kenyataan Kumpulan Anti-Lynas "jurujual minyak ular-Lynas 'lupa untuk memberitahu anda bahawa sisa WLP akan dipanggang dalam asid pekat. Dan dalam bentuk itu, thorium sangat larut.

KELARUTAN bahan dalam bahan larut seperti air dan PENJERAPAN bahan adalah 2 perkara berasingan dan tidak sama.

Secara semula jadi Thorium-232 didapati dalam bentuk monazit (CE, La, Nd, Th) PO4 iaitu fosfat dan Thorium-232. Ini adalah benar-benar tidak larut dalam air.

Bijih seterusnya yang paling biasa adalah Thorite (ThSiO4) yang mempunyai berat gram molekul 324,12 gm. Ini juga tidak larut dalam air.

Praktikalnya kebanyakan sebatian lain thorium tiruan dicipta di makmal. Yang paling terkenal adalah dioksida Torium (ThO2) yang digunakan sebagai media kontras radiologi dan kerana ia adalah juga tidak larut, ia ditadbir secara intravena sebagai serakan koloid dioksida torium-232 (Thorotrast)

Dos besar 25cc hingga 50 cc 25solution dioksida Torium (Thorotrast) telah disuntik ke dalam vena atau arteri dalam kontras radiologi kajian.

Garam Torium lain seperti fluorida, klorida, Iodides, sulfida, selenides, tellurides, nitrida, nitrat, sulfat dan kompleks lain semua buatan disintesis.

Semua ini mempunyai pelbagai peringkat keterlarutan dalam air. Larut yang paling akan menjadi nitrat, klorida dan degree sulfat yang kurang. Seperti yang dinyatakan di atas, oksida, silikat dan fosfat adalah tidak larut.

Logam Thorium-232 adalah khusus yang benar-benar tidak larut dalam air.

Walau bagaimanapun, sama ada Thorium-232 dalam BENTUK LARUTAN ATAU tidak larut, ADALAH MASIH KUKUH DISERAP OLEH tanah liat DAN TIDAK BOLEH dilarutlesapkan OLEH AIR.

Racun Paraquat herba yang amat berbahaya dan sangat larut dalam air. Walaupun ia amat larut dan berbahaya, IANYA TIDAK dilarutlesapkan keluar dari tanah dan mencemarkan sungai-sungai kerana ia BOLEH DISERAP OLEH TANAH tanah liat SAMA SEPERTI thorium-232.

Jadi Lynas boleh terus memanggangan bijih dan dengan prosedur biasa yang diambil, ia tidak seharusnya menjadi masalah.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...